Helt enig! Monologforelesninger fungerer dårlig! I hvert fall for meg…

Standard

Nok en gang får jeg vitenskapelig bekreftet at variasjon i undervisningen gir godt læringsutbytte. I artikkelen Aftenposten presenterte i helgen http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Bare-10-prosent-far-med-seg-stoffet-under-forelesninger-6750700.html trekkes det frem hvor lite god pedagogikk det er å holde en monologforelesning. Studentene synes det er kjedelig, mister tråden og passiviseres. De nye forskningsrapportene det refereres til i artikkelen viser hvor avgjørende det er å aktivisere studentene i undervisningssammenheng.

For meg er en god pedagog en som engasjerer, motiverer og skaper interesse for faget. Det handler altså ikke bare om å være en god fagperson med gode kunnskaper innen fagfeltet. Det handler mer om å kunne formidle dette. Hvis vi ikke har evnen til å formidle og overbringe et budskap, så hjelper det lite at vi er tungt faglig kompetente. Selv tar jeg dette svært seriøst. Som nasjonalt fagansvarlig for faget Forbrukeradferd, får ingen lov til å forelese uten å vise hvordan han/hun underviser. Det betyr at han/hun må ”prøveforelese” for en stor klasse, for deretter å bli evaluert. Dette er den eneste måten å sikre at han/hun faktisk kan utøve sin pedagogikk. Det holder altså ikke med å være faglig tung,- her må det formidlingsevner til!

Artikkelen i Aftenposten trekker også frem viktigheten av å skape en god dialog i klassen. Mine erfaringer med plenumsdiskusjon er at det faktisk fungerer svært bra, selv med flere hundre studenter. Utfordringen er å stille de riktige spørsmålene, og styre diskusjonen i riktig retning.

Til slutt vil jeg støtte meg til det som står i artikkelen om at en forelesning er mye det samme som en teaterforestilling. Her har vi både back-stage, front-stage og publikum som alle må samarbeide med hverandre for at det skal fungere. Back-stage tilrettelegger for at jeg som foreleser (skuespiller) får formidlet mitt budskap på scenen. Studentene er publikum. Forelesningen (forestillingen) blir ikke en suksess uten dialog og samarbeid mellom de tre partene. Får ikke skuespilleren med seg publikum, er det mest sannsynlig fordi han ikke har klart å engasjere publikum godt nok og skape begeistring. I forelesningen skal vi skape engasjement og interesse for faget. Og da sier det seg selv at en monologforelesning ikke fungerer. I hvert fall ikke for meg…

About ninaronas

Som høyskolelektor på BI er jeg brennende opptatt av pedagogikk og didaktikk. Et stort studentengasjement er avgjørende for bedre læring. En aktiv og variert forelesning er stikkordet! Er stadig innom andre høyskoler og universiteter for å snakke om min pedagogiske verktøykasse. Jeg holder også foredrag for næringslivet i ulike fagområder så som kommunikasjon, posisjonering, kundebehandling, forbrukeratferd og markedsføring.

Legg igjen en kommentar

