Susan eller Robert?

Standard

I ett av fagene mine har jeg laget en elektronisk mappe tilegnet studentene i klassen. Hensikten med mappen er at studentene skal komme med ideer og bidrag som er interessant for faget Forbrukeradferd. Her kan studentene legge ut youtube-filmer, annonser, avisartikler, innlegg, egne opplevelser, osv. som de kan diskutere og dele med hverandre. Som foreleser forholder jeg meg passiv i dette såkalte forumet, men går inn jevnlig for å se hva de bidrar med.

Og fy søren så mange gode innspill de til nå har kommet med! Det er en fryd! Og for et engasjement! De diskuterer seg i mellom og kommer med nye påstander og synspunkter på hverandres bidrag. Selv bruker jeg bidragene aktivt i selve undervisningen. Her har jeg en gullgruve av gode innspill og relevante eksempler som jeg bevisst benytter for å skape en mer levende undervisning.

Men så. I går. Da var det kommet et nytt bidrag i mappen, som i og for seg ikke hadde med selve faget å gjøre, men om noe enda bedre: nemlig om undervisningsformer. Jeg siterer:

Vi er noen studenter som lurer på følgende: Hvordan segmenterer Nina Ronæs studentene for å oppnå fullt læringsutbytte i forelesningene? Er denne segmenteringen optimal?”
Sitat slutt.

”Kult!”, tenkte jeg. Og for en gang skyld svarte jeg på innspillet. For det er et godt spørsmål. Og gode spørsmål krever gode svar. Så jeg svarte følgende:

”Jeg deler klassen (segmenterer) i to hovedgrupper. Den ene gruppen heter «Susan» og den andre heter «Robert». Den typiske Susan-studenten er den som er svært motivert og driver seg selv, er kritisk, stiller alltid forberedt til undervisningen og liker å reflektere og få en dypere forståelse av ulike tema. Hun har et klart mål med studiene og gjør sitt beste for å oppnå gode resultater. Robert-studenten, derimot, er lite motivert for skolen, stiller ikke forberedt til timene, er mer opptatt av det sosiale og alt det andre som skjer rundt han og er lite interessert i fagene generelt. Hans mål er få gjennomført studiene, slik at han får sitt kursbevis.

Med utgangspunkt i disse to student-typene planlegger jeg undervisningen. Det betyr at jeg må ta hensyn til både den umotiverte og lite akademiske Robert og den målbevisste og akademiske Susan. Det fordrer også at jeg må variere undervisningen min mye, slik at jeg får tilfredsstilt både Susan og Robert.

Men om min undervisning er optimal, gjenstår å se. Og som dere vet, så tar jeg veldig gjerne imot innspill og tilbakemelding om nettopp dette med undervisningsmetoder, hva som egner seg best, osv. Målet mitt er å heve deres fagkompetanse gjennom tilrettelegging, inspirasjon, engasjement og aktivisering. Det er gull verdt for meg hvis dere deler tankene deres med meg hva gjelder optimal læring. Og er noen villig til å diskutere dette og danne en fokusgruppe, så jubler jeg av glede. Det er bare å si i fra! ”

Så nå venter jeg i spenning! I håp om å få noen flere tilbakemeldinger. Det er jo nettopp dette som er morsomt. Det at studentene faktisk bryr seg om undervisningen.

PS! Det må da være en Susan-student som sendte meg bidraget! Robert couldn`t care less!

PS!PS! se Susan & Robert her:

About ninaronas

Som høyskolelektor på BI er jeg brennende opptatt av pedagogikk og didaktikk. Et stort studentengasjement er avgjørende for bedre læring. En aktiv og variert forelesning er stikkordet! Er stadig innom andre høyskoler og universiteter for å snakke om min pedagogiske verktøykasse. Jeg holder også foredrag for næringslivet i ulike fagområder så som kommunikasjon, posisjonering, kundebehandling, forbrukeratferd og markedsføring.

Legg igjen en kommentar

