Kampen mot ”Dagdrømmene”!

En av mine store utfordringer som foreleser er å klare å få oppmerksomhet fra over 300 studenter. Samtidig. Det er jommen meg ikke alltid like enkelt. Det er jo så mange forskjellige studenter som sitter der i salen. Med mange ulike interesser, holdninger og motiv. For ikke å glemme alle de tankene som svirrer rundt i de mange hoder.

Så der står jeg, da. Forelesningen begynner, og jeg sier ”god dag, alle sammen”, og noen få svarer. Og vips,- allerede nå registrerer jeg at jeg har mistet oppmerksomhet fra noen. Jeg innser at jeg har en svært sterk konkurrent å kjempe mot. Nemlig ”Dagdrømmene” !

Bare noen minutter etter at forelesningen har startet, trenger dagdrømmene seg på Trine. ”Lurer på hva jeg skal ha på meg på festen på lørdag? Hvilket klokkeslett var det, mon tro? Kanskje jeg skal sjekke iPhonen min”, tenker hun og sjekker. Men hun har visst fått en ny melding som hun leser. ”Håper det er fra Martin”, tenker hun. ”Tenk om han ringte meg. Åh, det hadde vært toppers!” Men det var melding fra Line, som lurte på om hun ville være med på kino i kveld. Trine sender en sms tilbake. ”Gjerne, men hvilken film?” Hun får raskt svar. ”The Artist”. Trine tenker på hva hun skal ha på seg. Kanskje den nye olabuksen? Og de røde støvlettene. Det blir kult…  

Og slik går timene. Tre verdifulle forelesninger. Verdifulle, hvis Trine ikke hadde falt av lasset så raskt! Og hvis ikke ”Dagdrømmene” hadde tatt overhånd og vunnet kampen om oppmerksomheten.

Her må det rustes opp til kamp, tenker jeg! Kampen mot ”Dagdrømmene”! Sverdet skal slipes, rustningen skal på og kanonene skal fyres! Jeg skal fylle salen med masse energi! Lesse på med oppgaver, diskusjoner, rollespill og videofilmer. Jeg skal kverulere, motivere, inspirere og provosere. ”Dagdrømmene” har ingen mulighet mot krigeren, Nina Ronæs. De slåes ut i første runde og ligger døde! For nå er nemlig JEG kongen på haugen! Kongen i auditoriet!» (Helt til neste forelesning, hvor ”Dagdrømmene” har stått opp fra de døde, og stiller til kamp igjen! Men bare vent, jeg er klar til en ny kamp, jeg!!)

One thought on “Kampen mot ”Dagdrømmene”!

Legg igjen en kommentar

