Kameraet – en «følgesvenn»?

Fortiden eksperimenterer jeg med å lage små filmopptak som jeg legger ut til studentene. Hensikten er ikke bare å gi dem noe i tillegg til forelesningen, men også noe litt annerledes. Som et supplement til pensumboken, kan de se en liten filmsnutt. Men det er ikke bare å lage en filmsnutt sånn på sparket. I går brukte jeg hele dagen på å bli filmet. Det er pussig, det der. Jeg er vant til å stå på scenen foran 600 studenter og storkose meg. Men å stå foran et enslig lite fille-kamera,- det var ikke noe storkosing det, nei. Vil heller beskrive det som svært skremmende og urovekkende!!! Nok til å bli fryktelig nervøs, i alle fall.

Hva er det egentlig med dette kameraet som gjør meg så nervøs? Mye av grunnen er nok at jeg snakker til en ”ting” og ikke et menneske. Denne ”tingen” verken biter eller håner meg, men den gir meg heller ingen annen respons. Det er som å snakke til en vegg, som er null interessert i deg (naturlig nok…). Til daglig er jeg helt avhengig av å få umiddelbar respons for at forelesningen skal bli bra. Det handler om å spille på andres replikker. Å lytte, for så å respondere på det som har blitt sagt. Å ha en direkte og nesten fysisk kontakt med studentene. Å lese andres kroppspråk, som ofte signaliserer noe annet enn ordene.

Alt dette er med på å skape en levende dialog. Det er kanskje ikke rart at jeg synes det er skremmende med denne ”tingen” som bare står der og filmer. Den er ikke mye til venn, akkurat. I hverfall ikke der og da. Men en ”følgesvenn”? Ja, det kan nok allikevel tenkes…en gang.

One thought on “Kameraet – en «følgesvenn»?

  1. Fint å lese at du er i gang med filming. Det er med dette som alt det andre vi holder på med, for å få det til må vi øve. Derfor stå på Nina…

    PS, om du trenger noen sprelske fingerdukker til å sprite opp videoene dine så ta kontakt 🙂

Legg igjen en kommentar

