Engasjement på høyt nivå!

Standard

I går opplevde jeg en pedagogisk ”høydare”! Tema i forelesningen var ”holdningsteori” og jeg hadde planlagt en debatt. På forhånd hadde jeg fått 8 frivillige studenter til å stille opp. Disse åtte delte jeg opp i to grupper: den ene gruppen skulle være FOR snusing, og den andre gruppen skulle være i MOT snusing. Debatten skulle foregå på scenen, med resten av klassen som tilskuere og dommere. De skulle nemlig gi poeng til den gruppen som brukte flest faglige argumenter i diskusjonen. Alle måtte stille forberedt, både de åtte som deltok aktivt i debatten, og klassen som fulgte med og var kritiske.

Det ble kanon-bra! Og det takket være de åtte som hadde forberedt seg noe så sinnsykt (!) mye. De hadde sittet både i helgen og flere timer før debatten for å stille forberedt. Skjeden har jeg sett så topp motiverte studenter som rett før debatten i går. De formelig glødet av iver og engasjement. Og debatten, som varte i ca. 20 minutter, gikk som planlagt: mange gode faglige argumenter med innskutte bisetninger av humor. De var kjempeflinke. Og jeg er rå-stolt!

Så tusen takk til dere åtte som gjorde forelesningen til en ”høydare”! Dette er studenter man ser langt etter!

About ninaronas

Som høyskolelektor på BI er jeg brennende opptatt av pedagogikk og didaktikk. Et stort studentengasjement er avgjørende for bedre læring. En aktiv og variert forelesning er stikkordet! Er stadig innom andre høyskoler og universiteter for å snakke om min pedagogiske verktøykasse. Jeg holder også foredrag for næringslivet i ulike fagområder så som kommunikasjon, posisjonering, kundebehandling, forbrukeratferd og markedsføring.

Legg igjen en kommentar

