Rollespill!

Standard

Tildeling av roller! Kaos!I dag hadde vi rollespill i forelesningen. Vi er ca. 150 i klassen og alle deltok. Jeg delte opp i grupper på to og to. Deretter fikk de innbyrdes i gruppen hver sin rolle: den ene fikk rollen som selger (markedsfører) den andre fikk rollen som kjøper (forbruker). Så fikk de tildelt et ark hver, men ulik informasjon avhengig hvilken rolle de spilte. Hva solgte selger? Jo tre ulike weekend-turer. En shoppingtur til London, en sykkeltur til Toscana og en fotballtur til Liverpool.

Så begynte rollespillet: hver gruppe gikk sammen for å diskutere og forhandle. Målet var å få til et salg/kjøp. Forhandlingene foregikk i hele 15 minutter. Deretter oppgav de til meg hvilken tur som ble solgt/kjøpt, slik at jeg fikk registrert dette og laget et diagram over det totale salget.

Etter rollespillet, var det tid for refleksjon og diskusjon. På projektoren viste jeg de mest sentrale modellene fra pensumboken, som vi brukte aktivt i diskusjonen. Fordi vi alle nettopp hadde vært i samme forhandlingssituasjon, ble det nå enklere å bruke teoriene og forstå hvordan disse kunne  brukes til å forklare den beslutningsprosessen de hadde vært i gjennom i rollespillet.

Hva var så hensikten med dette rollespillet? For det første fikk jeg synkronisert klassen,- nå var vi alle i samme situasjon. For det andre erfarte studentene både hvilke utfordringer en selger står overfor når han skal selge, og ikke minst hvor vanskelig det til tider er for en forbruker å ta en beslutning (noe som er kjernen i faget Forbrukeratferd). For det tredje fikk jeg involvert studentene både mentalt og fysisk. De satte pris på en forelesning utenom det vanlige. Til slutt skal det også sies at de syntes det var, som nevnt tidligere, enklere å forstå bruken av de ulike teoriene.

Så rollespill er undervurdert! Det funker! Også i store klasser!
Takk til alle mine studenter som var så engasjerte! Er det rart jeg elsker jobben min?!

Advertisements

About ninaronas

Som høyskolelektor på BI er jeg brennende opptatt av pedagogikk og didaktikk. Et stort studentengasjement er avgjørende for bedre læring. En aktiv og variert forelesning er stikkordet! Er stadig innom andre høyskoler og universiteter for å snakke om min pedagogiske verktøykasse. Jeg holder også foredrag for næringslivet i ulike fagområder så som kommunikasjon, posisjonering, kundebehandling, forbrukeratferd og markedsføring.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s