«Nina Ronæs tildeles den pedagogiske utviklingsprisen 2011…”

….demrer i mine ører. Nå. Akkurat ett år siden. Der satt jeg. Og hørte den ene setningen bli sagt av vår BI rektor, Tom Colbjørnsen. Helt utrolig! Jeg var både overrasket og lamslått. JEG. Lille jenta fra Moss fikk tildelt denne store prisen, som blir utdelt hvert 3. år på BI,- for ”fremragende utviklingsarbeid og forelesninger”. Med stolthet mottok jeg prisen. Stjal en klem av Tom og fikk overrakt en sjekk pålydende kr. 150.000,-. En enorm sum. Et pengebeløp som jeg skal bruke til faglig og pedagogisk utvilkling (lurer litt på om det inkluderer kjoler, vin og sjokolade..? neppe!).

Dette er ett år siden. Og hva har jeg gjort siden da? Vel. Jeg har jobbet iherdig med å forsvare denne prisen. Jeg har utviklet faget ”Forbrukeradferd” ytterligere, og krydret det med mangfoldige studentaktiviteter, med det formål å gi studentene enda bedre læringsutbytte. Studentene har fått bryne seg på diverse rollespill, holdningsdebatter, store plenumsdiskusjoner og case-arbeid. Og jeg har aldri hatt det så moro! Det har vært en fryd å undervise. Nå skal det sies at de to klassene jeg har hatt, har vært suverene å undervise. Ikke var de bare faglig dyktige, men også veldig sporty`e som stilte opp på allslags læringsaktiviteter. Tusen takk, alle sammen!

Og så var det boken, da. Mine støttespillere, og svært så inspirerte kollegaer, Anne B. Swanberg og Tor Haugnes, og jeg skriver bok! Boken kommer ut i september, og gir eksempler og ideer på hvordan man kan involvere og aktivisere studentene i store klasser. Det har vært en fryd å samarbeide med Anne og Tor! Vi håper på å få ut en versjon 2.0 av boken til høsten. Det er bare å følge med!

Som prikken over i`en, har jeg fått innvilget sabbat til høsten. Det vil si at jeg skal bruke mine ”prispenger” til faglig og pedagogisk påfyll, og hele høsten er jeg undervisningsfri. Jeg skal delta på ulike konferanser og seminarer. Terje Lindberg fra Company Stories skal coache meg igjennom hele høsten innen didaktikk, storytelling, retorikk og liknende. Og så skal jeg til Canada og lære av de beste foreleserne der. I tillegg skal jeg besøke ulike universiteter i Storbritannia og lære og observere hvordan «excellent lectures» jobber. Alt dette takket være ”utviklingsprisen”. Jeg er svært takknemlig. Og glad. Og ydmyk. Og jeg gleder meg veldig til høsten. Men først er det sommerferie!

Så, god sommer til deg! So long!

Høres til høsten!

Nina Helene 😉

BI rektor Tom Colbjørnsen og meg. Utviklingsprisen deles ut!

Nina Ronæs tildeles prisen for sitt utviklingsarbeid i forbindelse med gjennomføringen av kurset Forbrukeratferd som hun har hatt kursansvaret for siden 2008.  Det er spesielt utviklingen av pedagogiske aktiviteter for store klasser komiteen har lagt vekt på.  En helt sentral del av BIs undervisnings-leveranser skjer gjennom undervisning i storauditorier med opptil 650 studenter.  Det er en krevende form for undervisning å lede så store grupper med studenter, spesielt med tanke på at studentene har ulik motivasjon og kompetanse, og dermed har ulike behov i læringsløpet.  For å støtte opp under studentenes læreprosesser og skape studentengasjement i forelesningene har Nina Ronæs utviklet og implementert en rekke aktiviteter for bruk i auditorieundervisning.  Herunder trekker komiteen frem hennes opplegg for rollespill i forhandlingsteori, tilpasset undervisning for de mest interesserte og motiverte studentene, tilbakemeldinger og storytelling.

 

2 thoughts on “«Nina Ronæs tildeles den pedagogiske utviklingsprisen 2011…”

Legg igjen en kommentar

