En fristende tanke om pedagogikk!

Frem til nå har jeg i denne bloggen snakket mest om pedagogikk. Som utøvende pedagog på BI har jeg delt mine opplevelser og etter hvert fått stadig mer erfaring om pedagogikkens betydning. Pedagogikk omfatter mye. Læring, undervisning, utvikling, oppdragelse og sosialisering er noe av det. I mitt hode handler pedagogikk mye om overføring av kunnskap og læring, og det innebærer å forflytte seg.

Å forflytte seg forutsetter blant annet at en eller annen form for kommunikasjon mellom to parter finner sted. Men kommunikasjon er så mangt. Det finnes både enveis og toveis kommunikasjon, og den kan være både skriftlig eller muntlig. Kommunikasjon kan være både personlig, men også som form for massekommunikasjon. Så har vi verbal og ikke verbal kommunikasjon. Fellesnevneren er at informasjon eller kunnskap mellom personer blir overført eller utvekslet.

Hvordan jeg kommuniserer med andre er avgjørende for videre relasjoner. Og ikke minst avgjørende for hvilken retning jeg forflytter meg. Assosiasjoner, idéer og følelser påvirker hvordan informasjonen blir oppfattet og tolket når jeg kommuniserer. Derfor er det viktig at jeg som menneske, enten det er i jobbsammenheng eller privat, er bevisst på hvordan min kommunikasjon virker på andre. Hva vil andre høre fra meg? Hva vil de at jeg skal dele med dem? Hva vil for eksempel DU at jeg skal dele?

Fristelser i fleng…

Det å formidle og kommunisere, er noe jeg vil utforske mer. Jeg synes nemlig det er svært interessant å ha en interaksjon med andre mennesker, forstå hvordan andre tenker, lærer, lar seg inspirere eller enda bedre: hvordan vi mennesker lar oss friste. Av alt mulig, faktisk!

Som foreleser og foredragsholder forsøker jeg å friste publikum. Friste dem til blant annet å våge å være annerledes og tørre å skille seg ut.  Derfor vil jeg i denne bloggen forflytte meg litt, og ikke bare snakke om pedagogikk. Men snakke om hva som frister oss. For fristelsene er overalt!

Lar du deg friste?

5 thoughts on “En fristende tanke om pedagogikk!

  1. Ser du har endret bloggen til “hvordan vi lar oss friste”, og det lyder spennende! Kanskje får vi alminnelige forbrukere noen metoder for å verne oss mot tilbydernes mange strategier, eller kanskje vil du fortsette å lære opp markedstilbyderne til å bli enda bedre til å presentere sine fristelser… ? Åpenbart noen å hente for folk på begge sider! Gleder meg til å følge deg videre! 🙂

Legg igjen en kommentar

