Impulskjøp!

Standard

Hvor mange ganger i løpet av uken går du innom din dagligvarebutikk for kun å kjøpe to melk og ett brød, MEN faktisk går ut av butikken med fem fulle bæreposer? Du skulle jo bare ha melk og brød! Allikevel står du igjen med fem fulle bæreposer i hendene? Hva skjedde? Ble du fristet, eller? I så fall av hva? Var det plakatene som hylte mot deg og sa ”sjokkpris”? De som henger oppe i taket og dingler, om nykvernet kjøttfarse til 50 kroner pr. kg! Var det det som var så fristende? Neppe! For jeg vedder 10 kr. på at du faktisk ikke la merke til en eneste plakat når du var i butikken. De henger nemlig bare der til støy og unytte. Langt over hodene på oss. Vi forbrukere legger sjelden merke til dem, i hvert fall når de henger i taket. Og taket er fullt av disse plakatene. Hvem er det som går og ser i taket når man handler? Ikke jeg. Ikke du heller. Legg merke til det neste gang du handler. Plakater fungerer dårlig. Men nok om det.

Så, tilbake til: Hva var det som gjorde at du kom ut av butikken med fem stappfulle bæreposer av husholdningsartikler, når du i utgangspunktet bare skulle ha melk og brød? Innrøm det: du er elendig til å planlegge! Men du får trøste deg med at du ikke er alene om det. De aller fleste av oss forbrukere er elendig planleggere. Og det er litt paradoksalt. Samtidig som vi er blitt dårligere til å planlegge, har vi heller aldri hatt så dårlig med tid. Tid er vår største knapphetsfaktor. Og bare av den grunn burde vi ha planlagt våre kjøp i mye større grad. Da hadde vi sluppet å bruke så mye unødig tid i butikken. Forskning viser at ca. 78% av befolkningen vet ikke hva de skal ha til middag i dag. De bestemmer seg i butikken. Vi er med andre ord elendige til å planlegge hverdagen vår. Og da blir det vel noen impulskjøp, da!

Impulsvarer?

Men impulskjøp er vanlig. Mer vanlig for noen av oss enn andre, selvfølgelig. Det avhenger av mange faktorer, så som personlighet, holdninger, persepsjon, osv. Men det avhenger også av situasjonen vi er i i beslutningsøyeblikket, hvem vi er sammen med, og i hvilket humør vi er i. Sjansen er større for at kjøpelysten øker hvis du er i godt humør. Noen butikkeiere er klar over dette. Derfor setter de på god musikk og sprayer butikken med lavendelduft. I tillegg påvirker god lyssetting og riktig vareplassering forbrukeren. Forbrukerens sanser stimuleres og det settes i gang en reaksjon basert på assosiasjoner, som setter oss i godt humør. Og godt humør øker handlelysten. Så enkle er vi! Det handler om spenning, lyst og fristelser! Så er det rart i at vi handler på impuls? Ikke i det hele tatt!

Hva mener du?

Advertisements

About ninaronas

Som høyskolelektor på BI er jeg brennende opptatt av pedagogikk og didaktikk. Et stort studentengasjement er avgjørende for bedre læring. En aktiv og variert forelesning er stikkordet! Er stadig innom andre høyskoler og universiteter for å snakke om min pedagogiske verktøykasse. Jeg holder også foredrag for næringslivet i ulike fagområder så som kommunikasjon, posisjonering, kundebehandling, forbrukeratferd og markedsføring.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s