Differensiert undervisning

Student-engasjement!Jeg underviser store klasser. Klassestørrelsen er mellom 250 og 650 studenter pr. klasse. I en typisk BI-klasse sitter det flest jenter med en gjennomsnittsalder på 22 år. Man skulle tro at denne gjengen er nokså homogen. Men, klassen er langt i fra homogen. Alle har de forskjellige behov, interesser og motivasjon for læring. Noen er skolelys, mens andre sliter mer. Noen er svært motiverte til både faget og til læring, mens andre er mer opptatt av det sosiale. Så har vi de aktive. Som deltar og bidrar med stort engasjement både i forelesning og mellom forelesningene. Disse studentene får vi forelesere ikke nok av! De gjør livet på scenen til en drøm! De utfordrer oss faglig. De deler med oss. De er nysgjerrige. De er kritiske. De reflekterer. Og de er super motiverte. Det oser av dem at læring er gøy! Kult!

Men denne gjengen jeg beskriver her er kun en liten del av klassen. Den andre delen sitter passive. Noen følger med og drar nytte av at andre bidrar og er engasjerte, mens andre kun er der fysisk og er mer opptatt av Facebook, Snapchat og Instagram.

Så,- hva gjør jeg som foreleser? Hvordan skal jeg tekke disse ulike gruppenes behov, når de alle sitter i samme auditoriet? Det jeg helt sikkert vet, er at jeg ikke får tilfredsstilt alle på en gang. Sånn er det men den saken. Så hvilken gruppe skal jeg tilfredsstille da? De aktive eller de passive?

Eller kanskje jeg ikke trenger å velge? Og her kommer spørsmålet: kan jeg differensiere undervisningen, selv om de sitter under samme tak? Jeg mener det definitivt vil kunne la seg gjøre.
Hør her: Hva om jeg delte klassen i to. Jeg sier til dem at de som ønsker å være aktive denne økten, må sette seg på høyre side i auditoriet, mens de som ikke vil delta aktivt, må sette seg på venstre side. De som setter seg på høyre side, de aktive, vet nå at jeg forventer stort engasjement fra dem, det være seg i diskusjoner, plenumsdebatter eller presentasjoner. Her finnes det mange muligheter. Den aktive gjengen er gjerne veldig motiverte studenter som ønsker å lære gjennom aktivitet, involvering og engasjement. Så det å sitte på høyre side, passer dem ypperlig!

Hva så med de passive? Målet mitt er jo å få de til å sette seg på høyre side neste uke. Jo flere som deltar aktivt i undervisningen, desto bedre læring. Helt sikkert! Derfor håper jeg at høyre-siden smitter over på venstre-siden, slik at flere passive engasjerer seg. Det kommer dog alltid til å være en stor gruppe som ikke ønsker å være aktive. Og det skal respekteres. Det er mange måter å lære på, og for noen er rett og slett det å lytte, observere og lære av andre, uten at de selv deltar aktivt, den beste måten å lære på.

Dette kaller jeg differensiert undervisning. Og dette akter jeg å prøve ut til høsten! På de nye markedsføringsstudentene mine. De er 600 stk. i klassen, og jeg har bestemt meg for å se om dette fungerer. Noen fallgruver er det selvfølgelig. Men jeg blir jo aldri en bedre foreleser hvis jeg ikke tør å prøve. Så jeg prøver!

Wish me good luck! Dette blir helt klart spennende!

2 thoughts on “Differensiert undervisning

    1. Veldig interessant. Det gikk bra 😉 Studentene likte det. Fikk bare prøvd det tre ganger, men det fungerte. Skal videreutvikle ideen nå dette vårsemesteret og jeg har presentert ideen til Oxford, som har gitt meg mange nye innspill. Jeg skal blogge om det snart… 🙂

Legg igjen en kommentar

