Differensiert undervisning i store klasser! Funket det?

Jepp! Det funket! Jeg testet det nå i høstsemesteret 2013. På 3. klassinger i faget Tjenestemarkedsføring. Ca. 150 studenter. Dette ble gjort:
Jeg ba studentene forberede seg på et case til neste ukes forelesning. Uken etter delte jeg klassen i to: de som ville delta aktivt og bidra i diskusjonen måtte sitte på venstre side, mens de som ønsket å bli “vernet” og kun lytte, måtte sette seg på høyre side. De fikk pausen mellom 1 og 2 time til å bestemme seg hvor de skulle sitte.

Gjett hvor mange som satte seg på venstre, altså den aktive siden? Seks stykker! Av totalt 150 studenter! Vel, vel. Det er jo kvalitet og ikke kvantitet som gjelder…? Og det ble jo litt trangt på den høyre siden, men det får så være.

De seks som deltok i diskusjonen, var svært aktive, de fikk brynet seg faglig og engasjementet var stort. Underveis kom det faktisk 3 stykker tuslende over fra høyre-siden og ville delta i diskusjonen! Kult! Diskusjonen foregikk i en time. Deretter kunne de sette seg hvor de ville, og den vanlige undervisningen fortsatte.

Jeg gjentok den differensierte undervisningen uken etter, og ga beskjed til studentene om det en uke før. Hvor mange tror du satte seg nå på venstre-siden denne gangen? 15 stykker! Det var nesten dobbelt så mange som uken før! Jippi! Uken etter der igjen var det 25 stykker som satte seg på venstre-siden! Men så var semesteret over. Og snipp, snapp, snute,- så var det eksperimentet ute!

diff und
Hva lærte jeg? Og hva fikk jeg ut av det? Og hva med studentene? Likte de det? Hvilken læringseffekt ga det dem? For å få svar på dette, gjennomførte jeg en undersøkelse blant studentene. Mest nysgjerrig var jeg på å høre hva høyre-siden fikk ut av denne type differensiert undervisning. De som satt på den venstre siden visste jeg jo fikk et godt læringsutbytte. Alle de hadde forberedt seg svært mye og var veldig engasjerte i diskusjonene. Men hva så med den høyre siden? Hva syntes de?
Her er noen av de tilbakemeldingene jeg fikk:
“Jeg synes det har fungert veldig bra! Jeg har fått et stort læringsutbytte av denne forelesningen med differensiert undervisning.”
“Jeg synes differensiert undervisning fungerte veldig bra. Slipper å sitte i “frykt” for å måtte snakke høyt i klassen. Jeg får mest ut av å sitte på høyres-siden og lytte til de som diskuterer.”
“Differensiert undervisning var bra. Mange gode svar og diskusjoner fra venstre-siden. Følte jeg fikk masse input!”

Er jeg som pedagog fornøyd? JEPP! Dette var en kjempeerfaring. Og jeg ønsker å videreutvikle ideen. Jeg skal ikke bare dele klassen i to, men i tre! Det finnes nemlig en “usynlig, men aktiv” del av klassen som sitter stille og ikke gjør så mye ute av seg. Disse er svært lærevillige, engasjerte og motiverte studenter, som er enormt aktive i tankene. Men,- de er desverre alt for sjenerte til å bidra og dele i plenum. Med sin tilbakeholdenhet skjuler de sin kunnskap.

Så hvordan skal jeg få disse til å bidra i klassen? Jeg har tenkt at disse skal få delta med å bidra med noe skriftlig som jeg kan bruke i undervisningen. De kan f.eks sende meg en interessant link, skrive en refleksjonsoppgave, lage en konkurranse, vise til en reklamefilm, osv. På den måten får de deltatt aktivt uten å måtte snakke høyt i plenum. Denne gruppen tror jeg er stor, og det er viktig å få dem på banen. De er en kjemperessurs i læringsprosessen! Både for meg som foreleser og for de andre studentene.

Så nå, kjære vår-studenter! Dette skal prøves! Lykk meg til!

6 thoughts on “Differensiert undervisning i store klasser! Funket det?

  1. Jeg beundrer deg for din vilje og evne til å eksperimentere. Dette var morsomt å lese og lære av.
    Tor W.

  2. Gratulerer Nina! Så vanvittig kult! Det er så gøy å se at klassestørrelse ikke trenger å være noe hinder (kanskje snarere tvert imot) for differensiert undervisning!

  3. Snublet over denne nå, kult eksperiment! Husker deg som en veldig engasjerende foreleser Nina, og du dro oss med i diskusjoner. Jeg lærte mye i dine timer 🙂

Legg igjen en kommentar

