Møt studentene der de er!

Moro å bruke Instagram i undervisningen!
Moro å bruke Instagram i undervisningen!

Og hvor er det? Kanskje på sosiale medier! Det kan for eksempel være på Snapchat, Instagram, Kik eller Facebook. Og da har vel jeg som foreleser ikke noe valg: jeg må være der jeg og !
I undervisningssammenheng ser jeg at sosiale medier er supre kanaler som gir mange muligheter. Gjennom sosiale medier kan jeg bl.a. kommunisere og “treffe” mine studenter mellom forelesings-øktene. Men, jeg kan også benytte disse kanalene i selve forelesningen. Så tenkt, så gjort. Instagram, here we come!
Studentene fikk beskjed i forelesningsøkten om å ta frem sin mobiltelefon. Deretter fikk de følgende oppgave: “Gå inn på Instagram og post et bilde av et “brand” eller produkt som du har en svært negativ holdning til.”
Stor iver spredte seg blant de 200 studentene som var til stede. Etter få minutter, hadde ca. 50 studenter lagt ut bilder som jeg umiddelbart viste på prosjektoren til hele klassen. Studentene måtte kommentere sine egne bilder i plenum. Deretter koplet jeg opp teorier og modeller og skrev ned sentrale fagbegreper på tavlen. Engasjementet blant studentene steg og flere og flere deltok i diskusjonen. Mange interessante (og morsomme) bilder ble vist, og økten som lett kunne blitt en tung og kjedelig forelesning, forvandlet seg til en morsom aktivitets-økt med stor studentdeltakelse og engasjement!
Konklusjon: Dette er en super måte å engasjere og involvere studentene på i forelesning. I tillegg bidro bildene til å forenkle teoriene. Instagram som kanal var både effektiv og inspirerende!
Prøv selv! Så ser du hva jeg mener!

Legg igjen en kommentar

