Kahoot skaper læring – og et enormt engasjement i auditoriet!

Det kan jeg skrive under på. For i dag har jeg erfart det!

Men la meg først forklare kort hva Kahoot egentlig er. Kahoot er et digitalt læringsverktøy som består av quizer eller spørreleker. Enkelt forklart fungerer det slik: Foreleser lager spørsmål i Kahoot fra pensum. Studentene logger seg inn på Kahoot.it, enten via sin smarttelefon, laptop eller nettbrett. Deretter kommer det flervalgsspørsmål opp på prosjektoren, og studentene må velge riktige svar innen en viss tid (10-60 sekunder pr. spørsmål). For hvert spørsmål de svarer riktig på, får de poeng, og de som er først ute med å svare, får tilleggs-poeng. Mellom hver spørsmålsrunde kommer det opp hva som har blitt svart. Da registrerer jeg hvilke tema klassen er svake og sterke på. Som foreleser er dette en ypperlig måte å se hva studentene har fått med seg av pensum. Underveis vises også navnet på de studentene som har fått flest poeng. Og alle vil jo være blant de beste! Konkurranseinstinktet blomster! Dette er tross alt en konkurranse! Derfor kjemper alle for å komme på “top-fem-lista”.

For meg høres Kahoot veldig spennende ut. Dette måtte jeg prøve på mine studenter på BI! Så tenkt, så gjort! Og i dag kastet jeg meg ut i det!

Dagens forelesning omhandlet Forbrukeratferd og klassen besto av 150 studenter. Jeg ba dem gå i grupper på to og to slik at de kunne diskutere og samarbeide. Quizen jeg hadde laget besto av 17 spørsmål, fordelt på ulike tema. Så satte vi i gang! Stemningen var til å ta og føle på! Her var det mange som likte å konkurrere, gitt! Mye latter og jubel. Men også uttalelser som “pokker, jeg svarte feil”, ble observert.

Moro med Kahoot!
Moro med Kahoot!

Da quizen var ferdig, evaluerte studentene aktiviteten,- også dette gjennom Kahoot. Fullt score på alt! Jippi!

Å benytte spill innen læring er ikke noe nytt. Men ved å bruke denne type teknologi får studenten umiddelbar tilbakemelding på sin egen innsats. Der og da! Studenten får til en hver tid vite om sitt svar er riktig eller galt og hvordan han ligger an i forhold til de andre medstudentene. Dette skjerper studenten, og det er gode tilbakemeldinger for videre læring.

Dagens erfaringer med Kahoot ga mersmak! Tenk å kople tunge, faglige teorier med lek, samarbeid og latter! En utrolig og unik sammensetning! Studentene fikk en god repetisjon av pensum. Repetisjon øker læring. I tillegg fikk studentene kartlagt hvordan de ligger an i faget. Som foreleser fikk jeg også svært nyttig tilbakemelding på hvilke teorier og emner studentene er svake på. Disse emnene vil jeg derfor gjennomgå på nytt ved en senere anledning.

Det er bare å innse at den digitale verden har innhentet meg og min undervisningsstil! Jeg innser også at ved å se alle muligheter som den digitale verden kan tilby, så utvider min komfort-zone seg, og jeg lærer nye ting og utvikler meg ytterligere som foreleser. Og det er jeg veldig, veldig glad for….

Advertisements

2 thoughts on “Kahoot skaper læring – og et enormt engasjement i auditoriet!

  1. Hei Nina. Jeg er underviser på sykepleiehøgskolen i Telemark og har også brukt Kahoot i undervisningen. Dette som en del av Flipped Classroom som jeg utarbeider i enkelte emner, se blogg http://eblogg.hit.no/2013/12/18/jeg-har-flippa/. Jeg opplever også at Kahoot skapte mer aktiv læring og ikke minst at det gav meg en tilbakemelding på hva studenten ikke hadde forstått, helt genialt. Lykke til med videre e-læringsarbeid. Spennende og inspirerende å følge med på.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s