Hvilken rolle inntar du som leder?

Standard

Jeg står i auditoriet hver dag. Klassestørrelsen er ulik. Den minste klassen er på 16 studenter, den største er på 650. Jeg er klassens foreleser. Jeg er klassens leder. Målet mitt er å skape en god læringsarena gjennom å tilrettelegge, fasilitere og inspirere studentene. Da må jeg engasjere studentene og få dem til å bidra og involvere seg, slik at de tar ansvar for egen læring. Jeg må motivere dem til å gjøre maksimal innsats. Ikke bare i forelesning, men også mellom forelesningene.

Som leder har jeg mange roller å fylle. En kan sammenlikne disse rollene med de ulike karakterene som finnes i et hvert klassisk eventyr. alice-in-wonderland-5-b1827For eksempel eventyret om “Espen Askeladd og de syv hjelperne” eller “Alice i eventyrland” for å nevne noen. De grunnleggende karakterene vil jeg beskrive som følger:

HELTEN: jeg kan være helten som ønsker å presentere meg selv som en vellykket og erfaren leder. Her fokuserer jeg mer på meg selv som den store helten og mine fortreffelige kunnskaper, enn på studentenes behov. Jeg speiler meg i mitt eget selvbilde og glemmer å rettlede studentene mot de læringsmålene som er satt. Det kommer i skyggen av min egen selvopptatthet. Mitt lederskap blir derfor fraværende og lagfølelsen i klassen forsvinner raskt.

GRÛNDEREN: Videre kan jeg være gründeren som stadig finner på nye teknikker og undervisningsmetoder. Jeg er opptatt av å fortelle omverden om mine stadig nye ideer. I denne rollen er jeg på evig vandring etter å skape nye eventyr og finne nye læringsformer. Dermed glemmer jeg å ta med meg de rundt meg. Jeg blir litt som en sommerfugl! Så fint! Men studentene er aldri i fokus.

HJELPEREN: Jeg kan også være den gode hjelperen. Da er jeg den foreleseren som til en hver tid hjelper studentene slik at de får det som de vil. Jeg gjør alt jeg kan for at de skal få det enkelt og jeg legger til rette for at de skal være tilfredse. Askeladden og de gode hjelperne 4Studentene får ingen motgang, det sørger jeg for. Fint det, men faren er at studentene aldri for muligheten til selv å involvere seg aktivt i læringsprosessen. Jeg gjør det simpelthen for enkelt for dem ved å rydde alt av veien for at de ikke skal få for mange hindringer. Studentenes motivasjon til å ta ansvar for egen læring, forsvinner. Dumt.

VISMANNEN: Deretter kan jeg innta rollen som den vise mann, som ut fra erfaring, menneskelig innsikt og faglig forståelse alltid finner den beste løsningen for studentene. Som vismann ser jeg studentene og stadig motiverer dem til å gå en meter til. Jeg viser dem vei og vet hva som er best for å nå både studentenes og klassens mål. Ulempen her er at jeg som foreleser fratar studentenes ansvar til å tenke selv, reflektere og selv finne løsninger for å oppnå gitte mål. Faren er at alle går i takt og ingen stiller seg kritisk og foreslår nye løsninger. Jeg er jo tross alt den vise og kloke foreleseren som vet best…

DØRVOKTEREN: Jeg kan også ha en litt mer interessant rolle, nemlig være en dørvokter der studentene til en hver tid er avhengig av mitt samtykke. Studentene må alltid gå via meg for å få tillatelse til å sette i gang prosjekter og lignende. Jeg en slags kontrollør og styrer etter bakspeilet. Men dette kan hindre meg i å skape fremgang i klassen. Derfor må jeg passe på at jeg åpner nok dører til å gi studentene en mulighet til å møte nye utfordringer.

UTFORDREREN: Den siste rollen er å være studentenes utfordrer. Dette er den mest skjerpede rollen som foreleser. Her utfordrer jeg studentene på å ta egne valg. Jeg gir dem prøvelser og hindringer på veien mot målet, men jeg tilrettelegger også for at de skal lære noe nytt og få en mestringsfølelse. Som utfordrer vil jeg få frem både det beste og det verste blant studentene. Svette og tårer er en del av det. Men jeg ser også at ved å hjelpe dem over hindringene, motiverer jeg studentene rundt meg til videre læring. Studenter som får ansvar, tar også ansvar. De bidrar aktivt i læringsprosessen og deres engasjement smitter over på andre studenter. I tillegg vil de føle et eierskap til sin egen læring. En utfordrer løfter studentene ved å gi dem tøffe mål, støtte dem og la de finne veien selv. Da lærer studentene noe nytt.  Også om seg selv.

Den største drivkraften for et menneske, er å mestre å forflytte seg. Ikke bare geografisk men også i form av i at man har lært noe nytt om seg selv. Jeg som leder kan tilrettelegge for at nettopp dette skjer.

Alle rollene eller karakterene beskrevet over er med på å skape engasjement og økt læring hos studentene. Som leder er det viktig å være bevisst sin rolle. Som foreleser i mange år, har jeg erfart hvilken rolle som gir best læringsutbytte. Og selv om det er den mest krevende rollen, så vil jeg forbli en utfordrer!

 

 

About ninaronas

Som høyskolelektor på BI er jeg brennende opptatt av pedagogikk og didaktikk. Et stort studentengasjement er avgjørende for bedre læring. En aktiv og variert forelesning er stikkordet! Er stadig innom andre høyskoler og universiteter for å snakke om min pedagogiske verktøykasse. Jeg holder også foredrag for næringslivet i ulike fagområder så som kommunikasjon, posisjonering, kundebehandling, forbrukeratferd og markedsføring.

Legg igjen en kommentar

