Eierskap til egen læring!

Som foreleser opplever jeg en stor endring i studentmassen, noe som gjør at jeg har stilt spørsmål ved min egen undervisningsstil. Det holder nemlig ikke lenger å forelese (les: lese for) for klassen. Jeg må finne andre metoder å engasjere studentene på. Jeg konkurrerer med studentenes dagdrømmer, Facebook og Instagram. Men jeg MÅ ha studentenes oppmerksomhet for å hele tatt kunne overføre kunnskap. Derfor har jeg i mange år utviklet min egen pedagogiske verktøykasse som består av ulike aktiviteter og undervisningsverktøy. Mitt mål er å inspirere studentene til selv å bli interessert i å lære på egen hånd. Jeg vil at de etter å ha vært i mine forelesninger skal ha et eget ønske om å gå dypere inn i faget. Bli mer nysgjerrige. Det betyr at jeg må motivere dem til å ville lære mer. Og dette bruker jeg forelesningene til. Jeg prøver å legge til rette for at de skal få en mestringsfølelse gjennom aktiv læring. Mine undervisningsteknikker er alt i fra å ta i bruk Kahoot, Instagram, storytelling, paneldebatter, rollespill, m.m. Den røde tråden er at det er studentene som skal aktiviseres. De skal engasjeres og være aktive. De må selv delta i undervisningen og bidra i læringsprosessen. Og jeg må legge til rette for at dette skal fungere. Også i store klasser på 350 stk. Det jeg opplever er at studentene liker det. De liker at de får lov til å bidra og involveres i læringsprosessen.

Jeg tror det er viktig at studentene får et eierskap til egen læring. Og det ønsker jeg som foreleser å sørge for at de får!

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s