Eierskap til egen læring!

Standard

Som foreleser opplever jeg en stor endring i studentmassen, noe som gjør at jeg har stilt spørsmål ved min egen undervisningsstil. Det holder nemlig ikke lenger å forelese (les: lese for) for klassen. Jeg må finne andre metoder å engasjere studentene på. Jeg konkurrerer med studentenes dagdrømmer, Facebook og Instagram. Men jeg MÅ ha studentenes oppmerksomhet for å hele tatt kunne overføre kunnskap. Derfor har jeg i mange år utviklet min egen pedagogiske verktøykasse som består av ulike aktiviteter og undervisningsverktøy. Mitt mål er å inspirere studentene til selv å bli interessert i å lære på egen hånd. Jeg vil at de etter å ha vært i mine forelesninger skal ha et eget ønske om å gå dypere inn i faget. Bli mer nysgjerrige. Det betyr at jeg må motivere dem til å ville lære mer. Og dette bruker jeg forelesningene til. Jeg prøver å legge til rette for at de skal få en mestringsfølelse gjennom aktiv læring. Mine undervisningsteknikker er alt i fra å ta i bruk Kahoot, Instagram, storytelling, paneldebatter, rollespill, m.m. Den røde tråden er at det er studentene som skal aktiviseres. De skal engasjeres og være aktive. De må selv delta i undervisningen og bidra i læringsprosessen. Og jeg må legge til rette for at dette skal fungere. Også i store klasser på 350 stk. Det jeg opplever er at studentene liker det. De liker at de får lov til å bidra og involveres i læringsprosessen.

Jeg tror det er viktig at studentene får et eierskap til egen læring. Og det ønsker jeg som foreleser å sørge for at de får!

About ninaronas

Som høyskolelektor på BI er jeg brennende opptatt av pedagogikk og didaktikk. Et stort studentengasjement er avgjørende for bedre læring. En aktiv og variert forelesning er stikkordet! Er stadig innom andre høyskoler og universiteter for å snakke om min pedagogiske verktøykasse. Jeg holder også foredrag for næringslivet i ulike fagområder så som kommunikasjon, posisjonering, kundebehandling, forbrukeratferd og markedsføring.

Legg igjen en kommentar

