Blended learning, e-læring, flipped-classroom – hva er alt dette?

Mange fine ord innen læring har dukket opp de siste årene. E-læring, flipped-classroom og Blended learning er bare noen. Men hva betyr alt dette egentlig? Er dette noe nytt eller har dette eksistert i årevis uten at vi har satt ord på det før? Det er jo mye snakk om å bruke mer teknologi i undervisningen. Er det dette som er Blended learning, mon tro? Hvis så, hva mener vi da med å benytte teknologi? Er det Kahoot? Instagram? Padlet? Facebook? Eller…??

Hmm. Dette måtte jeg finne mer ut av og et lite kurs i regi av BI LearningLab om Blended learning er nå unnagjort. Så nå sitter jeg igjen med mange tanker som jeg skal prøve å sortere.

I mitt hode betyr Blended learning at man blander den tradisjonelle klasseromsundervisningen med andre ulike læringsmetoder. Teknologi behøver nødvendigvis ikke være en del av Blended learning, men det gir meg mange nye muligheter. Bruken av teknologi i undervisningen gir tidsbesparelser, mer fleksibilitet og muligheter til større variasjon. I tillegg gir teknologien en mulighet for meg som foreleser til å møte studentene online. På nettet. På deres egen arena. Det er nemlig «der ute» jeg møter dem!

Blender

Å mikse teknologi og aktiviteter med den vanlige forelesningen, gir meg mange muligheter. Jeg har flere metoder som jeg kan benytte for å nå frem med mitt budskap. Og det gjør undervisningen mer variert.  Men jeg må hele tiden passe på balansen mellom «kost & nytte», både mht til meg selv og for studentene. Hvilke fordeler gir blended learning meg? Og hvilke fordeler gir det studentene? Kan det være noen aktiviteter som trigger studentenes interesse og nysjerrighet til å ville lære mer? Kan Blended learning bidra til at studenten blir mer motivert? Dette må jeg finne mer ut av, kjenner jeg.

Å benytte teknologi i læringsprosessen, gir meg også muligheten til å være synkronisert sammen med studentene. På nett. Utenom forelesningene. Kult! Her har jeg mye å hente. Dette skal jeg utforske mer.

Foreløpig konkluderer jeg med at Blended learning er noe de fleste av oss har benyttet i mange år allerede. Men pga ny teknologi, har fokuset blitt større. Og det liker jeg. Jeg har alltids godt av å lære noe nytt og se nye muligheter som kanskje gagner studentenes læringsutbytte. Jeg må jo følge med i tiden. Jeg,- aller mest 🙂

Jeg skal uansett prøve.

Legg igjen en kommentar

