Trender og Blended learning

Standard

Siden jeg er litt over middels opptatt av formidling, så er det ikke så rart at jeg til stadighet funderer over ulike læringsmetoder. Hva virker og hva virker ikke? Og hvorfor virker de? Selv eksperimenterer jeg med ulike pedagogiske verktøy og prøver de ut på studentene for å finne ut av hvilke aktiviteter og metoder som gir best læringsutbytte. Dette har jeg holdt på med i mange år, og har til nå landet på at variasjon og en pen mix av ulike aktiviteter fører til en positiv læringsprosess.

Vi lever i år 2014 og nye trender har oppstått (i hvert fall siden jeg var student). Trender er noe vi må forholde oss til og som helt klart kan gi oss mange muligheter innen høyere utdanning.  Jeg vil nevne noen trender som jeg mener har innvirkning på min rolle som foreleser. Disse er at studentene:

  • lever i en mobil verden og har stor tilgang til mobile enheter
  • ønsker stor fleksibilitet
  • etterlyser personalisering
  • liker å «game»
  • blir motivert av sosial nettverk
  • i større omfang enn før velger digital utdanning
  • m.m

Som foreleser bør jeg ta hensyn til disse trendene når jeg skal planlegge forelesningene. Trendene kommer nemlig til å være der en tid fremover. Helt til andre trender ovetar. De går nemlig ikke over på dagen.  Derfor ser jeg det lurt i å tilpasse mine læringsaktiviteter ut i fra dagens trender. Da tror jeg at budskapet enklere vil nå frem til studentene og jeg er sikker på at studentene synes faget føles mer relevant.

Ninas verktøykasse

Hvis jeg tar frem min pedagogiske verktøykasse og mixer verktøyene sammen slik at de er tilpasset læringsmålene, er jeg nok en gang inne på begrepet Blended Learning. Mange tror at Blended Learning handler om å trekke inn nye digitale verktøy. Men i bunn og grunn handler det bare om å krydre den tradisjonelle klasseromsundervisningen med ekstra gode og spennende ingredienser, uavhengig om dette er digitalt eller ikke. Jeg støtter derfor utsagnet:

“Blended learning is more than electronic textbooks and productivity tools. It means investing or adopting new learning environments that work better for students and teachers.” (kilde: Edudemic.com)

Helt sikkert er det i hvert fall at det er greit å følge med i tiden. Både for min egen del og for studentene som faktisk er vår fremtid!

About ninaronas

Som høyskolelektor på BI er jeg brennende opptatt av pedagogikk og didaktikk. Et stort studentengasjement er avgjørende for bedre læring. En aktiv og variert forelesning er stikkordet! Er stadig innom andre høyskoler og universiteter for å snakke om min pedagogiske verktøykasse. Jeg holder også foredrag for næringslivet i ulike fagområder så som kommunikasjon, posisjonering, kundebehandling, forbrukeratferd og markedsføring.

Legg igjen en kommentar

