Godt Nytt pedagogisk År!

Da er jeg i gang med et nytt semester og et nytt år! Året 2015 er jeg spent på! Hvordan vil undervisningen i høyere utdanning bli i år? Vil noe drastisk skje? Må jeg endre noe radikalt? Hva skal til for å vekke studentene og skape nysgjerrighet i år? En ting er sikkert: digitalisering er kommet for å bli! Og det gir store muligheter for å bedre undervisningen. Jeg vil ikke stå på sidelinjen og se hva andre universiteter og skoler gjør uten selv å være aktiv bidragsyter innen den digitale verden. Ikke jeg, nei!

Konferansen Online EDUCA i Berlin i desember 2014 ga tydelig signaler på at teknologien gir oss mange fordeler innen læring. Spørsmålet er bare i hvilken grad vi bør benytte oss av det. E-læring, online-learning, flipped-classroom og blended learning er stikkord som vi kommer til å høre mer om i året 2015. Selv kommer jeg til gjøre noen tilnærminger og gjøre en del endringer i min undervisning. Jeg kommer til å benytte forelesningene til å diskutere og jobbe med å anvende teorier og bruke disse som verktøy til å løse problemstillinger, i stedet for å holde rene forelesninger (der jeg «leser for» mine studenter). Så vil jeg lage små fagfilmer som studentene kan se på mellom forelesningene. Da frigjør jeg tid til mer diskusjon og refleksjon i forelesningen. Kanskje vil studentene komme mer forberedt også…? Og da får vi enda mer utbytte av forelesningene. Jippi!

Den verdifulle møteplassen

Jeg tror nemlig at forelesningen er en viktig møteplass for både studentene og meg. Det at vi møtes fysisk og kan diskutere ansikt til ansikt er verdifullt for læringen. Online-learning, der læringen skjer kun over nettet, tror jeg ikke gir maks læringsutbytte hvis de aldri møtes fysisk. Det må minst ett par samlinger til for å knytte de nære relasjonene til hverandre. Relasjoner som er avgjørende for et godt læringsmiljø. Mener nå jeg.

Derfor ni-holder jeg på at forelesningen skal være en verdifull møteplass, der erfaringer og refleksjoner skal deles. Så får jeg heller benytte teknologien som et supplement til undervisningen. Det tror jeg er lurt. Veldig lurt, faktisk. Derfor skal jeg i dette semesteret bruke forelesningene så konstruktivt som mulig til å inspirere, engasjere og motivere studentene mine gjennom diskusjoner, og så kan studentene heller lese og jobbe hjemme når det passer dem. Og se på fagfilmene, da. Når de selv ønsker det. Da snakker vi ansvar for egen læring!

Så velkommen til meg, kjære «digitalisering». Vi skal nok bli gode venner, du og jeg 🙂

Godt Nytt pedagogisk År!

One thought on “Godt Nytt pedagogisk År!

Legg igjen en kommentar

