Ballens funksjon

Standard

Ballen fungerer!

I alle år som foreleser har jeg benyttet en tennisball til å engasjere studentene mine. Etter en to-og-to-summe-gruppe-diskusjon om et gitt tema, kaster jeg ballen til en av studentene og ber vedkommende om å fortelle hva gruppen har diskutert. Når studenten tar i mot ballen skjer det noe, både mentalt og fysisk. Studenten holder på ballen og aldri har jeg registrert noen som legger ned ballen på bordet mens de svarer på spørsmålet mitt. Nei, samtlige som får ballen fikler med den, stryker den, klemmer den, dunker den ned i bordet og beveger den fra venstre til høyre hånd, om hverandre. Hele tiden mens de snakker. Ballen får ikke fred så lenge studenten er i tale. Først når studenten er ferdig med å snakke, blir ballen lagt ned på bordet. Og ballen får endelig fred.

Hva er det som skjer? Hvilken hensikt har denne ballen? Jo, det sies nemlig det at hvis man stryker eller tar på stoff eller tøymateriale, øker konsentrasjonen og fokuset. Så enkelt. Ballen virker! Jeg har testet ut på mine studenter: de mener selv at de husker bedre det de snakket om da de hadde ballen i hånden!

Så derfor er det bare for meg å fortsette med ballen! Den øker faktisk læringen til studentene! Men jeg bruker som sagt ikke en hvilket som helst ball. Det er en tennisball. En tennisball som er dekket med et syntetisk stoff. Så mitt råd til deg som er foreleser eller lærer: gi studentene et tøystykke! Lim det gjerne fast med tape under pulten, slik at de kan stryke over det og ta på det når det virkelig gjelder! Bare vent! Det kommer garantert til å fungere! Det er i hvert fall verdt et forsøk!

Lykke til!

About ninaronas

Som høyskolelektor på BI er jeg brennende opptatt av pedagogikk og didaktikk. Et stort studentengasjement er avgjørende for bedre læring. En aktiv og variert forelesning er stikkordet! Er stadig innom andre høyskoler og universiteter for å snakke om min pedagogiske verktøykasse. Jeg holder også foredrag for næringslivet i ulike fagområder så som kommunikasjon, posisjonering, kundebehandling, forbrukeratferd og markedsføring.

Legg igjen en kommentar

