Gi studentene nye roller! Oppnå stort engasjement!

Standard

Forrige semester testet jeg ut hvilken effekt det hadde på læringen og aktivitetsnivået i en online-klasse med 300 studenter ved å omdefinere studentenes rolle. Jeg redesignet kurset (Markedsføringsledelse) hva gjaldt det pedagogiske, ved å gi studentene ansvar for egen læring. Jeg brukte Facebook som læringsplattform. Jeg ga studentene frivillige oppgaver og de delte sine bidrag på Facebook. Jeg ønsket at de delte, informerte og kommenterte hverandres arbeid. Jeg var nådeløs med oppgavemengden jeg ga dem. Hver uke, og noen ganger flere ganger i uken, måtte de levere noe og deretter dele med de andre. Jeg ga dem klare premisser: de skulle ta over deler av min rolle. I stedet for at jeg skulle kommentere og svare på alle deres innlegg og bidrag, skulle de lære av hverandre. De skulle hjelpe og veilede hverandre. De skulle motivere og inspirere hverandre. De skulle kommentere hverandres bidrag og de skulle produsere faglig innhold til kurset som de delte med hverandre. Kort og godt: studentene fikk nye roller.

Studentenes nye roller

Jeg utviklet et pedagogisk program der studentene brukte digitale verktøy som Padlet, Instagram, polling og Kahoot. På slutten av semesteret, etter å ha fullført min nye læringsmetode, definert jeg følgende funn:

  • Studentenes medvirkning til kurset ble sterkere, og de nådde et høyt aktivitetsnivå gjennom hele semesteret.
  • De fleste studentene endret sin studentrolle, og de tok ansvar for egen læring, fra å være passive studenter til å bli aktive bidragsytere – ved å dele meninger og erfaringer og kommentere andres innlegg.
  • Studentene viste seg å være svært effektive læringspartnere for hverandre 🙂
  • Noen studenter mer eller mindre tok over min rolle som lærer. De ga tilbakemelding til de andre studentene, de delte fagstoff, og de guidet dem og delte sin kunnskap med de andre medstudentene. Dette ga meg, som foreleser, en mulighet til å bruke min tid mer effektivt og fokusere mer på å gi tilbakemelding til studentene på individnivå.
  • Siden studentene bidro til å produsere faglig innhold til kurset, følte de et sterkere eierskap til faget, noe som resulterte i en bedre mestringsfølelse.
  • Å administrere og motivere en stor gruppe på 300 nett-studenter, fungerte svært godt ved å utnytte funksjonene som Facebook tilbyr.
  • Den innadvendte og sjenerte studenten ble mer synlig. Tross den store klassen fikk de fikk mulighet til å «skinne»!

Så,- ønsker du å bli mer effektiv som pedagog og samtidig øke engasjementet til studentene? Gi studentene nye roller! De vil garantert like det! Ansvar for egen læring … vi spøker ikke med det 🙂

About ninaronas

Som høyskolelektor på BI er jeg brennende opptatt av pedagogikk og didaktikk. Et stort studentengasjement er avgjørende for bedre læring. En aktiv og variert forelesning er stikkordet! Er stadig innom andre høyskoler og universiteter for å snakke om min pedagogiske verktøykasse. Jeg holder også foredrag for næringslivet i ulike fagområder så som kommunikasjon, posisjonering, kundebehandling, forbrukeratferd og markedsføring.

2 responses »

  1. Hei Nina! Dette var spennende lesning. Jeg har selv 120-130 studenter, riktignok on-campus-studenter, men allikevel et volum av studenter hvor jeg opplever rom for å gjøre mer på nett, kanskje spesielt i praksisperioder hvor studentene ikke møtes i teoriundervisning. Jeg har prøvd FB som kommunikasjonskanal med studentene, men jeg har hatt lyst til å få dem inn i LMS´et til mitt universitet. Mener du Facebook er en suksessfaktor i seg selv når du får studentene til å interagere, eller er det rom for å gjøre liknende i lukkede forum?

    • Hei, så hyggelig med respons 🙂 Ja, jeg mener FB er en suksessfaktor i seg selv, av ulike grunner. Studentene er vant til å være på FB og er fortrolige med denne kanalen. FB har også mange muligheter mht til det å dele og diskutere og legge ut og informere og kommentere…osv. Det er et enkelt verktøy. Men hvis man har et annet liknende rom (LMS) som har de samme funksjonene og mulighetene og er like brukervennlig som FB, så ser jeg ikke noe problem i å benytte det. Jeg erfarer dog at studentene ikke ønsker å forholde seg til så veldig mange kanaler. Det er også litt av grunnen til at jeg valgt FB, for å gjøre det enkelt for dem. På BI har vi Its Learning, og det er ikke å stikke under en stol at studentene ikke er spesielt fortrolig med denne platformen. Jeg når ut til mine studenter på en helt annen måte når jeg bruker FB. Men jeg ser at det også er en annen aktivitet hvis rommet er lukket og ikke åpen for alle. Da er takhøyden for å dele mye høyere. Lykke til med dine studenter og dine valg av plattform. Del gjerne dine erfaringer 🙂

Legg igjen en kommentar

