Innsatsen i forelesning…

Standard

..bør telle! Ikke nødvendigvis på karakteren, men for å faktisk lære mer. Både av seg selv og andre.

Men jeg undrer meg. For jeg leser og hører at innsatsen i timene på videregående skole ikke «teller» lenger. Slik det gjorde før. Betyr det at muntlig aktivitet i timene ikke blir belønnet? Hvordan kan dette stemme? Aktivitet, også muntlig aktivitet, fremmer jo læring. Selvfølgelig skal det være innhold i det man sier, men selv om innholdet er bare sånn midt på tre, så vil det allikevel sette i gang noen tanker som man kan reflektere over og lære av.

I mine forelesninger forventer jeg et høyt aktivitetsnivå fra studentene. Det betyr at jeg som foreleser må fasilitere for det og legge til rette for at de skal kunne dele sine tanker og erfaringer med resten av klassen. I hver økt. Jeg ser, etter mange års erfaring, at de studentene som engasjerer seg muntlig i forelesning, de får også bedre eksamenskarakter. Kun med noen få unntak. Jeg tror det er en stor sammenheng mellom muntlig engasjement og læring. Å si noe høyt i klassen, krever at en har tenkt igjennom tema, reflektert rundt det og stilt seg noen kritiske spørsmål knyttet til problemstillingen. Å si noe høyt setter i gang en tankeprosess som er en forutsetning for et fruktbart læringsmiljø og økt læring. I tillegg trigger det nysgjerrigheten, en nysgjerrighet som gir deg en naturlig «drive» for kunnskapspåfyll.

aktive studenterStudentengasjement og aktivitet i forelesning gir også økt motivasjon til å lære mer. Det handler nemlig om å skape et godt læringsmiljø, der mestringsfølelse, anerkjennelse og trivsel gjør læringen mer inspirerende. Og man kommer langt med litt motivasjon i studiene… 🙂 I tillegg opplever jeg at muntlig aktivitet styrker relasjonene både mellom studentene og mellom foreleser og studentene. Positiv relasjoner fremmer læring.

Uansett hva de videregående skolene praktiserer, så vil i hvert fall jeg gjøre mitt beste for å øke den muntlige aktiviteten i forelesningen. Jeg skal selvfølgelig ikke tvinge noen til å si noe høyt i klassen min (bare noen ganger..), men gudene skal vite at jeg kommer til å gjøre alt i min makt for å motivere dem. Alt 🙂

About ninaronas

Som høyskolelektor på BI er jeg brennende opptatt av pedagogikk og didaktikk. Et stort studentengasjement er avgjørende for bedre læring. En aktiv og variert forelesning er stikkordet! Er stadig innom andre høyskoler og universiteter for å snakke om min pedagogiske verktøykasse. Jeg holder også foredrag for næringslivet i ulike fagområder så som kommunikasjon, posisjonering, kundebehandling, forbrukeratferd og markedsføring.

Legg igjen en kommentar

