Studenter som innholdsleverandører

Standard

Jeg går inn i et nytt år. Et år jeg tror innebærer enda større endringer enn før hva gjelder undervisning og læring. Teknologien kan vi vel si har vært her en stund, men jeg føler at det er først de siste årene at vi (les: jeg) virkelig har utnyttet dens potensiale i undervisningssammenheng. Brukspotensialet er jo enormt! Og jeg vil så gjerne forske mer på hvordan teknologien og det digitale kan hjelpe meg til å legge til rette og utvikle et godt læringsmiljø som gir økt kunnskap. For det er ikke tvil om at teknologien har mange muligheter som gir økt læringseffekt gjennom god undervisning. Effektivt er det også. Både for meg som foreleser og fasilitator, og for studentene.

Det aller beste med teknologien, er at jeg kan involvere studentene og engasjere dem i mye større grad nå enn før. Ved hjelp av teknologien, kan de være med på både å påvirke og utvikle kurset og og deres egen læringsprosess. Det forutsetter selvfølgelig at jeg faciliterer og legger forholdene til rette for at de skal kunne produsere og bidra. Siden jeg har store klasser (opp til 650 studenter i en klasse), har jeg ekstremt mange kloke og kreative hoder som er villig til å produsere relevant innhold til kurset vårt. De utarbeider mini-caser som de deler med hverandre. De lager egne fagfilmer som de viser hverandre. De finner relevante artikler som de gladelig deler. De retter og kommenterer hverandres bidrag og oppgavebesvarelser. De finner interessante og morsomme filmer fra youtube som spriter opp teorien. Og mye, mye mer. Tenk hvilke ressurser jeg har rundt meg som skaper innhold som gir økt læring! Det er fantastisk! Og prikken over i`en er bildene studentene deler. Jeg har alltid ment at visualisering styrker læring. Å bruke bilder i stedet for (eller i tillegg til) ord gir gjerne både en bedre oppfattelse og en rikere opplevelse.

Innholdsleverandører

Teknologien gir oss mulighet til enklere å ta bilder samt dele dem raskt til mange. Så hvis noen lurer på om jeg setter pris på de bildene som studentene mine deler med meg og andre, så er svaret: Ja! Jeg setter kjempe-pris på det! Bilde-bidragene fra studentene viser gjerne hele historier som gjør faget og undervisningen veldig, veldig mye morsommere.

Så kjære studenter,- dere vet det kanskje ikke, men dere bidrar med svært godt innhold i fagene mine! Tusen takk!

About ninaronas

Som høyskolelektor på BI er jeg brennende opptatt av pedagogikk og didaktikk. Et stort studentengasjement er avgjørende for bedre læring. En aktiv og variert forelesning er stikkordet! Er stadig innom andre høyskoler og universiteter for å snakke om min pedagogiske verktøykasse. Jeg holder også foredrag for næringslivet i ulike fagområder så som kommunikasjon, posisjonering, kundebehandling, forbrukeratferd og markedsføring.

Legg igjen en kommentar

